8 verbetermethodes voor uw organisatie

Published by Mitchel Valk on

Welke verbetermethode gaat u gebruiken?

Elke organisatie heeft behoefte aan verbetering, groeien & de creatie van waarde. Daarom is het gebruik van verbetermethodes essentieel om uw behoeftes werkelijkheid te maken; Daarom presenteer ik u 8 verbetermethodes die bewezen zijn in de praktijk.

Plan Do Check Act

Één van de oudere modellen die vaak gebruikt worden in de zorg, het onderwijs en bij gemeenten. De 4 stappen vna plan do check act zijn ideal voor het werken met data & KPI’s (Key Performance Indicators). De cyclus van PDCA is vaak bewezen als een waardevolle verbetermethode en zal bij vrijwel elke organisatie waarde kunnen toevoegen

Data Science

Het woord Data Science zegt het al; gebruik maken van een datagedreven onderzoek. U gaat data verzamelen, combineneren, analyseren en toepassen voor het verbeteren van uw proces. Data Science gaat goed samen met het gebruik van Business Intelligence, hieruit kunnen mooie innovatieve tools ontstaan zoals Big Data & Augmented Reality!

Kaizen

Kaizen is van oorsprong een Japanse verbetermethode en rekent op continue verbetering, terwijl alles en iedereen blijft veranderen. Het woord Kaizen betekent daarom ook ‘veranderen om goed te worden’. De methode legt de nadruk op teamwork, discipline van personeel & moraliteit. Het opnieuw inventariseren van processen met behulp van de feiten.

KPI-methode

KPI of Key Performance Indicator is een indicator voor continue verbetering in processen. De KPI staat voor een meetbare waarde, die doelt op de vooruitgang van de gestelde doelen. Dit betekent dat KPI’s van waarde kunnen zijn in het bepalen van strategieën. Deze methode heeft minder te maken met een verbetering, echter helpt dit om inzicht te krijgen tot uw processen.

Procesmanagement

Wat ligt aan de kern van elke organisatie? Het bedrijfsproces; ‘The Money Maker’. Daarom is het belangrijk om het proces up-to-date te houden om verspillingen te voorkomen. Met de nadruk op uitdagingen zoals een steeds kortere levenscyclus zoals de concurrent, de flexibiliteit en het IT-Domein. Zijn er genoeg processen om aan te pakken.

Kwaliteitsmanagement

Om waarde te creëren moet er kwaliteit wezen, anders zou de klant wel bij een ander aankloppen. Maar hoe blijft de kwaliteit hoog? Door de kwaliteitszorg te verankeren in het bedrijfsproces, pas dan kan de kwaliteit van het product, uw medewerkers en processen groeien tot wat het hoort te zijn.

Lean Six Sigma

Het Lean Six Sigma model is bedoelt om verspillingen in het proces te reduceren. Hierbij is het belangrijk om bottlenecks te identificeren en het versnellen van de doorlooptijd. Voor het toepassen van Six Sigma is veel data nodig, om de afwijking zo klein mogelijk te maken. Hierbij is het mogelijk om de foutkans te reduceren naar 0,00034%. En vergroot de kans op een goed verloop van processen grandioos.

Scrum

Scrummen! Het is een manier van werken in teams, wat zorgt voor het doelen naar korte termijn winsten door in korte sprints te werken. De Scrum methodiek is het best toe te passen in een IT development team, maar begint ook steeds aantrekkelijker te worden voor de hedendaagse Business. Korte lijnen, scherpe prioritering en stand up meetings maken Scrum daadkrachtig voor het team.


0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *